Filozofia pracy trenera - Łukasz Rogacewicz

  • Posted on: 13 June 2015
  • By: OT

1.Jak i dlaczego został pan trenerem?

Pierwsza drużyną, którą prowadziłem byli juniorzy Otmętu Krapkowice. Objąłem tą funkcję ponieważ... nie było nikogo chętnego :). Miałem 20 lat i właściwie trenowałem swoich młodszych kolegów. Wszystkim nam zależało, żeby nasz klub mógł istnieć. Praca była społeczna, a ja już po kilku treningach zrozumiałem, ze nie będę robił w życiu nic innego. Przyszłość pokaże czy podjąłem właściwą decyzję.

2.Jaka jest Pańska filozofia gry?

Podstawą wszystkiego jest stworzenie modelu gry, czyli sposobu w jaki będzie grała moja drużyna w 4 momentach gry – ataku, obronie, przejściu do ataku i przejściu do obrony. Każdy model gry jest inny, ponieważ buduję go w oparciu o charakterystykę piłkarzy i ich umiejętności (techniczne, taktyczne, motoryczne i psychiczne). Należy również uwzględnić strukturę klubu, jego cele i możliwości. Oczywiście bardzo lubię grać ofensywnie, kombinacyjnie, stwarzać dużo sytuacji bramkowych. Bronić agresywnie, zmuszać przeciwnika do gry w deficycie czasu. Organizować obronę jak najdalej od własnej bramki i stosować kontrpressing. Jednak tak jak wcześniej wspomniałem, model gry(styl), zbiór wytycznych dla zawodników, musi maksymalnie eksponować ich pozytywne cechy i umożliwić wygrywanie.

3.Jakie cechy musi mieć trener – zwycięzca?

Musisz mieć obsesję na punkcie swojej pracy. Musisz się poświęcić w całości i podporządkować wszystko dla swojego klubu i drużyny, wtedy masz szansę wygrywać więcej niż inni. Nie da się wygrać wszystkiego. Najlepsza drużyna też czasem przegra, więc nie ma 100 procentowych zwycięzców. Najważniejsze żeby w pełni wykorzystać potencjał zespołu.

4.Czy żeby zostać dobrym trenerem trzeba być wcześniej piłkarzem?

Jeżeli trener potrafi to odpowiednio wykorzystać, a swoją wiedzę i doświadczenie przekazać zawodnikom, to jest to na pewno atut. Szczególnie pracując z najmłodszymi ważne jest, żeby trener potrafił swobodnie uczyć i demonstrować różne elementy. To tu przecież najlepiej widać efekty naszej pracy, ale również tutaj bardzo łatwo jest coś zepsuć, pozwolić na wykształcenie złych nawyków, które w późniejszym czasie mogą się okazać nieodwracalne. Trener to jednak coś więcej niż tylko były zawodnik. Wiele razy widziałem trenerów, którzy zaraz po skończeniu wielkiej kariery prowadzili duże kluby, a dostrzegałem u nich błędy jakie sam popełniałem na początku swojej pracy z juniorami. Najważniejsza jest merytoryczna wiedza w różnych wymiarach (taktyczna, przygotowania motorycznego, psychologiczna itp.), odpowiednie cechy osobowości, które pozwolą ci przekonać i zmotywować piłkarzy do osiągania dobrych wyników oraz nabywane doświadczenie.

5.Czy istnieją konkretne reguły, których należy przestrzegać pracując z panem?

Jedyną gwiazdą jest drużyna. Wszyscy gramy dla zespołu i wspólnie dążymy do wyznaczonych celów.

6.Czy trener ma zawsze rację, kiedy wygrywa i myli się gdy przegrywa?

Jedną z najważniejszych cech człowieka (trenera) jest umiejętność przyznania się do własnych błędów. Nie ma ludzi nieomylnych, tak samo jak nie ma takich, którzy mają zawsze rację. Drużyna razem wygrywa i razem przegrywa. Każdy członek zespołu, w mniejszym, bądź większym stopniu jest odpowiedzialny za jego funkcjonowanie. Oczywiście w największym stopniu trener.

7.Czy dużo rozmawia pan z zawodnikami, tłumacząc im swoje decyzje?

Rzadko. Staram się być sprawiedliwy wobec moich piłkarzy i dążę do tego aby sami rozumieli dlaczego podjąłem taką a nie inną decyzję. Zawsze jestem dla nich dostępny, więc jeśli chcą przedstawić swój punkt widzenia lub porozmawiać o innych sprawach to wiedzą, że bez względu na porę i okoliczności zawsze jestem do ich dyspozycji.

8.Woli pan pracować z młodymi piłkarzami, którym pomaga pan się rozwijać czy z doświadczonymi zawodnikami?

Nie ma dla mnie znaczenia czy pracuję z młodzieżą czy z dorosłymi piłkarzami. Ważne żeby byli ambitni wtedy na pewno znajdziemy wspólny język.

9.Jak pan reaguje jeżeli jakiś zawodnik nie stosuję się do wytycznych?

Moi zawodnicy zawsze stosują się do moich wytycznych, jeżeli byli tacy, którzy się nie stosowali to już ich z nami nie ma :)

10.Jak pan analizuję grę i prowadzi zespół po pierwszym gwizdku sędziego?

To zależy od przebiegu meczu. Zawsze jestem w pełni skoncentrowany na wydarzeniach na boisku i czasem zdarzy się, że reaguję dosyć żywiołowo. Podczas gry wspólnie ze sztabem analizujemy grę, staramy się dostrzegać przyczyny i skutki różnych sytuacji. Robimy notatki i albo na bieżąco albo w przerwie meczu przekazujemy wytyczne naszym zawodnikom.

11.Jakie ma znaczenie dla pana analiza gry następnego przeciwnika w przygotowaniu do meczu?

Kluczowe. Poza rozpracowaniem przeciwnika pod względem taktycznym i personalnym, analiza rywala jest dla mnie podstawą do budowania mikrocyklu tygodniowego. Podstawą planowania każdego ćwiczenia jest wymiar taktyczny oparty o nasz model gry i o to, jak chcemy grać w najbliższym meczu.

12.Czym się pan kieruje, szukając nowych zawodników do swojego zespołu?

Umiejętnościami piłkarskimi i polityką transferową klubu.

13.Czy sam pan wybiera kapitana do swojego zespołu czy pozostawia pan ten wybór drużynie?

Drużyna wybiera, ja zatwierdzam :)

14.Jak pan przeżywa porażkę swojego zespołu?

To zależy jak przegramy. Jeżeli widzę, że przeciwnik jest po prostu od nas lepszy i wygrał wyraźnie, to z reguły wracam do domu i długo pracuję, szukam przyczyn aż tak dużej dysproporcji. Jeżeli gramy bardzo dobrze i remisujemy lub przegrywamy pechowo, to zdarza się, że jestem chwilowo podłamany, jednak to szybko przechodzi, bo wiem, że takie mecze zdarzają się rzadko. Jeżeli zaś jesteśmy wyraźnie lepsi, a przegraliśmy, bo nie byliśmy wystarczająco skoncentrowani albo skrupulatni w tym co robiliśmy lub po prostu mogliśmy zrobić więcej, to wtedy jestem naprawdę wściekły.

15. Co jest ważniejsze: styl czy wynik?

Najlepszy jest styl zwycięzców. Oczywiście w piłce młodzieżowej jak najbardziej styl.

16. Jakie cechy ceni pan u piłkarza?

Technikę, inteligencję (decyzyjność), szybkość, dynamikę. Jednak najbardziej: umiejętność współpracy w grupie i gotowość do poświęceń dla drużyny.